logo
امروز : دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۸:۴۴
[ شناسه خبر : ۲۵۶۴۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
مسئول بسیج علمی، پژوهش و فناوری استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا خبر داد،

افتتاح یک مرکز نوآوری در استان زنجان در سال ۱۴۰۱/ افزایش مراکز دانش بنیان و استارت‌آپ ها با افتتاح مرکز نوآوری

افتتاح-یک-مرکز-نوآوری-در-استان-زنجان-در-سال-۱۴۰۱-افزایش-مراکز-دانش-بنیان-و-استارت‌آپ-ها-با-افتتاح-مرکز-نوآوری
مسئول بسیج علمی، پژوهش و فناوری استان زنجان با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ یک مرکز نوآوری در استان زنجان افتتاح می‌شود، گفت: افتتاح مرکز نوآوری منجر به افزایش مراکز دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها می‌شود.

علی رضاخانی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه بسیج علمی پژوهشی و فناوری بیش از ۱۲ سال است که در کشور راه اندازی شده است، اظهار کرد: رویکرد این سازمان حمایت مادی و معنوی از مخترعین و مبتکرین است.

وی با بیان اینکه بسیج علمی به دنبال حمایت مادی و معنوی از مخترعین و مبتکرین است تا در آینده بتوانند مسائل و چالش ها مختلف کشوری و استانی را حل کنند، ابراز کرد: بسیج علمی به دنبال تقویت زیرساخت‌ها به موازات معاونت علمی ریاست جمهوری و پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاهی است.

مسئول بسیج علمی پژوهش و فناوری استان زنجان با اشاره به راه اندازی مراکز رشد در نواحی بسیج توسط بسیج علمی پژوهشی و فناوری، تصریح کرد: مراکز رشد محلی برای پرورش ایده مبتکرین و مخترعین در حوزه‌های مختلف است.

وی با بیان اینکه بسیج علمی به دنبال این است تا در مراکز رشد ایده ها به محصول تبدیل شوند، عنوان کرد: بسیج علمی پژوهشی به دنبال راه‌اندازی مراکز نوآوری است که تا به امروز ۵ مرکز نوآوری در ۵ استان از کشور تشکیل شده است.

رضاخانی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ یک مرکز نوآوری در استان زنجان تاسیس می شود، ادامه داد: تفاوتی که مرکز نوآوری با مراکز رشد دارد این است که تمامی زیست‌بوم نوآوری و فناوری مانند شتاب دهنده ها، سرمایه گذار ها، منتورها، و... در آن حضور دارد.

وی با اشاره به اینکه وجود مراکز نوآوری منجر به افزایش مراکز دانش بنیان و افزایش استارت آپ ها می شود، افزود: به دنبال این هستیم که مراکز نوآوری به حدی از توانمندی برسند که بتوانند مسائل و چالش های حوزه‌های مختلف را حل کنند.

مسئول بسیج علمی، پژوهش و فناوری با بیان اینکه مسائل و چالش‌های زیادی در حوزه سلامت، کشاورزی، آب، معدن و علوم انسانی در کشور وجود دارد،  ابراز کرد: سیاست‌ کشور حرکت به سمت مراکز نوآور و دانش‌بنیان است و دراین راستا مجلس قانونی را مصوب کرده است.

وی با بیان اینکه حاکمیت به دنبال حل مسائل به شیوه دانش بنیان است، تصریح کرد: بسیج علمی، پژوهش و فناوری به دنبال ایفای نقش در این حوزه است و تلاش می‌کند به جامعه هدف خود آموزش‌های لازم را بدهد.

رضاخانی با بیان اینکه جامعه هدف بسیج علمی تمامی مردم هستند که در راستای مسائل علمی تلاش می‌کنند، عنوان کرد: بسیج علمی به دنبال حمایت های مادی و معنوی از افرادی است که دارای ایده و پژوهشی هستند اما توان مالی یا سایر مولفه های لازم برای عملی کردن این پژوهش را ندارد.

وی با بیان اینکه در سراسر کشور بیش از ۹۰ مرکز رشد، خلاقیت و نوآوری وجود دارد که ذیل سازمان بسیج فعالیت می‌کند، ادامه داد: واحدها و هسته های فناور در داخل این مراکز رشد خلاقیت و نوآوری در حوزه های مکانیک، الکترونیک، آی تی، پزشکی، صنایع دفاعی و... فعالیت دارند.

مسئول بسیج علمی، پژوهش و فناوری با اشاره به برگزاری هر ساله جشنواره کشوری بسیج علمی، پژوهش و فناوری، افزود: هرساله ایده های موفق در این جشنواره به نمایش گذاشته می‌شود و از بخش‌های خصوصی و دولتی در این نمایشگاه حضور دارند و مواردی در این نمایشگاه ها وجود داشته که منجر به عقد قرارداد شده است.

وی با بیان اینکه از سال گذشته افتتاح مراکز نوآوری در بسیج علمی کلید خورده است، ابراز کرد: در سال ۱۴۰۱ یک مرکز نوآوری در زنجان افتتاح می‌شود.

رضاخانی با تاکید به اینکه بسیج به دنبال تصدی‌گری نیست و به دنبال بسیج کنندگی است، تصریح کرد: مجموعه های مختلفی در حوزه علمی، پژوهشی و فناوری فعال هستند که بسیج به دنبال بسیج کردن آن مجموعه‌ها برای حل مسائل کشور است.

وی با اشاره به پایگاه های علمی بسیج علمی، پژوهش و فناوری، عنوان کرد: پایگاه های علمی همان پایگاه‌های مقاومت هستند که بیشتر فعالیتشان در حوزه علمی است.

مسئول بسیج علمی، پژوهش و فناوری استان زنجان با بیان اینکه در استان زنجان بیش از ۲۰ پایگاه علمی فعال است، ادامه داد: این پایگاه ها فعالیت های متفاوتی در حوزه های آموزشی، مهارتی، فناوری و‌.. دارند.

وی بیان کرد: در استان زنجان ۲ مرکز رشد فعال وجود دارد که بالغ بر ۱۰ شرکت فناور در حوزه های الکترونیک، مهندسی پزشکی و... در این مراکز فعال هستند و محصولات مختلفی تولید و در بازار ارائه می کند.

رضاخانی با بیان اینکه این شرکت‌ها به حدی از توانمندی رسیده اند که می توانند مسائل مختلفی را حل کنند،  تاکید کرد: این شرکت ها و به مرحله درآمدزایی و ایجاد اشتغال دانش بنیان رسیده اند.

وی با بیان اینکه در خانه نخبگان بسیج کارگروه‌های تخصصی مختلفی در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، اشتغال و کارآفرینی سازمان شده اند، ادامه داد: در این کارگروه ها مسائل و چالش هایی که در استان وجود دارد شناسایی می شود و بعد از شناسایی راهکارهای علمی و عملیاتی برای آن مسئله و چالش آماده می شود.

مسئول بسیج علمی، پژوهش و فناوری استان زنجان با بیان اینکه حل مسائل و چالش های استانی و کشوری جزو اهداف بسیج علمی است، افزود: در سال‌های قبل که مسئله آب در استان مطرح نبود مشکلات آبی استان توسط بسیج علمی احصا شده بود.

وی با بیان اینکه مشکلات آبی استان توسط بسیج علمی پیش بینی و راهکارهای عملی خوبی برای جلوگیری از بروز کم آبی تهیه شده بود، ابراز کرد: متاسفانه در آن سال‌ها این طرح مورد توجه مسئولان استانی قرار نگرفت.

رضاخانی با بیان اینکه متاسفانه مشکلاتی در حوزه صنعت وجود دارد که منجر به تعطیلی برخی واحدهای صنعتی شده است خاطرنشان کرد: بسیج علمی مجموعه این مشکلات را احصا کرده و به دنبال رفع این مشکلات است.

وی بیان کرد: برای واحدهای صنعتی که قابلیت دانش بنیان شدن را دارند تیمی تشکیل داده‌ایم که به این واحدهای صنعتی مشاوره می‌دهد تا محصولاتشان را دانش‌بنیان کنند.//ک

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اخبار پربازدید

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۵۲
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۱۶
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۴
  • غروب آفتاب : ۱۷:۵۱
  • اذان مغرب : ۱۸:۱۰
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۲